torsdag 6 maj 2010

Det var lärarna - inte moderaterna som fixade ferietjänsterna

SKL har nått en överenskommelse med lärarna. Det är bra. Dessutom verkar det som att förhandlingarna resulterat i relativt bra beslut. Den stora frågan har ju handlat om ferietjänsterna som arbetsgivarsidan velat begränsa eller få bort lärarnas vilja. Den borgerliga majoriteten i SKL har drivit denna fråga mycket hårt. Därför blir det ju helt bisarrt att läsa att den Moderata skolpolitikerna Mats Gerdau hävdar att det var moderaterna som räddade lärarnas ferietjänster. De som räddade ferietjänsterna var lärarna själva. Det är tack vare lärarnas intensiva mobilisering och gemensamma arbete via facket som man lyckats försvara sina arbetsvillkor.

Jag skrev tillsammans med Lars Ohly och Rosanna Dinamarca en artikel på Newsmill kring denna fråga.

DN, SVD, Expressen, Aftonbladet

3 kommentarer:

Anonym sa...

Detta avtal var den sista spiken i den fackliga läarkistan. Nu lämnar jag facket och får ett lönelyft. Inte en spänn till ska fackpamparna få av mig. God natt Lärarförbundet!

Emil sa...

Tror du att det blir bättre avtal om alla går ur facket? Ensam är inte stark. Hade det inte varit för fackföreningarna i detta fall hade det blivit betydligt sämre för alla lärare.

Glenn Wahle sa...

Att moderaterna i SKL skulle ha tänkt om är nog en "lätt överdrift". Inget i det som nu sägs från SKL´s sida om det nya avtalet tyder på det.

Tvärtom verkar man envist hålla fast vid att en mer inflexibel arbetstid (40h/v) samt ca 200h mer arbetstid på loven när elever inte finns i skolan är det som ska höja kvaliteten och dessutom belönas med 1500+500 kr. Varför är det så frågar jag mig!

Kan någon enda förklara med ett logiskt resonemang varför mindre arbetstid under terminerna och mer på loven höjer kvaliteten? Kan någon enda förklara varför just exakt 40h per vecka i stället för som nu en variation mellan kanske 35-38 och upp mot 55-60h skulle höja kvaliteten.

Undervisning är ju INTE en monoton tillverkningprocess (får vi hoppas) som pågår som verksamheten i en industri likadan timma efter timma. Att vara lärare innebär att jobba med det som behövs när det behövs. "Fabriksvisslor" lär inte leda till en bättre undervisning!

Att man kan förhandla på lokal nivå är väl i och för sig bra. Men så har det ju varit mycket länge enligt det avtal som fanns. Så just det är inget nytt. Det som är underligt i detta resonemang är, tycker jag, att det skulle vara avgörande lokala skillnader i de behov av upplägg som skulle finnas. Det är ju inte så att eleverna i Gällivare går i skolan efter midsommar eller att de i Trelleborg är i skolan på mellandagarna mellan jul och nyår. Så vad är egentligen poängen med att göra ett nummer av lokala förhandlingar? En dimridå, anser jag!

Skolan är kommunernas ansvar men den är en riksangelägenhet. För att åstadkomma likvärdighet behövs gemensamma tag, inte splittring. Jag tror inte det nya avtalet leder till det. Men vi får väl se ... hoppas att jag har fel!