fredag 7 maj 2010

Strunta i betygen - det går bra ändå

Betygsfrågan dyker upp ganska ofta när vänsterpartiets skolpolitik diskuteras. Nu uppmärksammar Aftonbladet detta inför kongressen.. Det gör den väl egentligen rent allmänt. Av de som förespråkar betyg så hävdas det att de mäter kunskap eller något sådant. Jag ställer mig ju så klart tvivlande till detta. Men även om det var så vad ska vi ha betygen till även om de skulle fylla den funktionen.
Jag var nog inte världens mest ambitiösa elev i skolan. Eller rättare sagt var jag en elev som helt enkelt vände skola ryggen under långa tider och valde att ligga hemma i sängen och lyssna på musik och festa med kompisarna långa perioder. Detta resulterade i att jag fick gå om någon årskurs och lämnade skolan utan några lysande betyg. Jag har dock inte haft några stora men eller problem på grund av detta i livet. Jag tror faktiskt aldrig att jag behövt visa upp dem i något sammanhang och det är inte någon som har efterfrågat dem.
Universitetet tog jag mig in på genom högskoleprovet och att jag förvisso hade rätt betyg i rätt ämnen. Men betygen har jag ju aldrig haft någon nytta av. Så om vi har kvar betyg i skolan när mina barn blir större ska jag verkligen försöka lära dem att inte ta betygen på stort allvar. De gör ingen nytta (kanske mer skada egentligen). Betygshets och press ger dem bara sämre förutsättningar att lära för livet och skaffa de verktyg som behövs för att klara livet (som förälder kanske jag dock inte heller skulle uppskatta om de följde mitt beteende heller även om det gick bra i slutändan...).

Inga kommentarer: