måndag 26 april 2010

Äntligen Ostlänken

Äntligen vågar någon lämna besked om satsningar på höghastighetståg. Det är ju en framtidssatsning som många länge pratat om men som inte någon i maktposition klarat av att leverera besked i. Det har ju snarare varit det omvända. Den borgerliga regeringen med Åsa Torstensson i spetsen har ju inte lyckats leverera någonting konkret utöver att man nog har kunnat tolka det som att de inte vill satsa på höghastighetståg.

Nu går vi i den rödgröna oppositionen ut med ett tydligt löfte att vi dubblar anslagen och höjer ambitionen inom spårtrafiken. Här finns då sträckan mellan Stockholm – Linköping, den så kallade ostlänken, direkt utpekad. Med en färdigbygd ostlänk så kommer det att ta mig mindre än en timme hemifrån till Stockholm och om planerna på stopp i Skavsta så ger det ju en nästan snabbare resväg från Linköping till en stor flygplats som går nästan lika snabbt som Stockholm Arlanda.

Det känns ju mycket bra att ha med sig detta i valrörelsen. Vi får nu ett regeringsalternativ som tydligt vågar peka på att framtiden är på spåret.

DN, SVD, Högberg, Röda Berget, Peter Andersson, Jonas Sjöstedt, Rödgrön, Aftonbladet, Kulturbloggen, Expressen, Joakim Hörsing, Aftonbladet2, Rödgröna i Östergötland,

3 kommentarer:

Patric Nilsson sa...

Oavsett regering så vore det ett historiskt misstag att inte satsa på magnettåg, när Sverige nu funderar på att bygga höghastighetsbanor för tågtrafik.

Mer info: http://byggmaglev.se/2009/10/25/10-anledningar-till-att-magnettag-maglev-ar-battre-an-tgv/

Emil sa...

Det är högst troligt att det skulle vara en god investering för att ytterligare få upp hastigheterna. Är dock kostnaden för detta rimligt? Jag har inte tillräckligt stor kunskap kring detta. Dock vet jag att vi behöver mer spår oavsett typ av spår.

Patric Nilsson sa...

Den totala ekonomin för magnettåg är något lägre eller likvärdig med hh-tåg på järnväg. För det får man dessutom, betydligt lägre energiförbrukning (miljövänligt), mindre buller (miljövänligt), en enorm regionförstoring som i princip innebär dagspendling i hela södra Sverige (stora ekonomiska synergier), utplåning av allt inrikesflyg i södra Sverige (enorma miljövinster) och möjligheten att på ett billigt sätt bygga banorna för full hastighet ända in till stadskärnorna (de nu föreslagna TGV/ICE liknande banorna byggs inte in till städerna, från Sthlm söderut börjar banan i Järna).

Det finns tyvärr också stor okunskap och mycket desinformation om magnettåg, bland de politiker som skall vara experter. Detta är imho mycket allvarligt när det handlar om en total investering om 100-150 miljarder.

Ekonomi: http://byggmaglev.se/2009/08/01/ekonomi/