torsdag 15 april 2010

Majblomman ska inte behövas

Jag köpte två majblommor igår. Det var längesedan jag gjorde det. Jag har en i grunden skeptisk inställning till välgörenhet och ”privata” lösningar på välfärdens problem. Men i år har jag ändå valt att köpa dessa två blommor för att stödja Majblommans arbete. Men det är ju också en markering mot regeringen. En manifestation mot barnfattigdomen måste ju också vara en manifestation mot regeringens politik. För det är väl få regeringar som så medvetet och aktivt ökat barnfattigdomen i Sverige.

Jag skrev i ett tidigare inlägg följande:

De senaste åren har barnfattigdomen i Sverige vuxit allt snabbare. Det är inte någon slump. Det är ett medvetet resultat av den borgerliga regeringens politik. De är dessutom mycket medvetna om detta och de är inte beredda att göra någonting åt det. Det kan vara en av de största skamfläckarna i vårt samhälle. För det går att komma åt barnfattigdomen bara man vill. Det vill inte borgarna.

Enligt riksdagens utredningstjänst lever i genomsnitt var fjärde ensamstående med barn på inkomster som understiger 60 procent av medianinkomsten, vilket är måttet på relativ fattigdom. Värst är läget i industriorter där barnfattigdomen är som störst.


Majblomman har ju en verksamhet som egentligen inte ska behövs i ett människovärdigt samhälle. Men i dessa tider behövs de verkligen. Det är så grymt och hårt att läsa de ansökningar som föräldrar anger när de ansöker om pengar till sina barns aktiviteter. Gör ett besök på majblommans hemsida och läs. Passa även på att köp majblommor ute på stan. Bär sedan blomman som ett märke för en ny regering som vågar bekämpa barnfattigdomen i Sverige.

Det är ju därför extra sorgligt att se att den nuvarande borgerliga regeringen i sin budget som de presenterar idag inte på något sätt kommer att bidra till en minskad barnfattigdom i Sverige. Tvärtom. Klyftorna fortsätter att öka. Barnen lämnas utanför. Det behövs en ny regering.

SVD1, SVD2, SVD3, SVD4, Rödgrön, Alliansfritt1, Alliansfritt2, Exp1, E24, DN1, DN2, DN3, DN4, Röda Malmö, jinge, Röda berget, Noord, EXP2, EXP3, Aftonbladet1, Storstad, In your face, Aftonbladet2, Aft3, Intressant

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du har rätt =p men däremot så är majblommorna skitbra för att ge barnen solidaritetstankar eller hur man ska säga. Att utveckla dem så att dem tänker på andra och bryr sig om dem =D

Emil sa...

Det är förvisso rätt. Dock har jag inte några klara minnesbilder av att jag som barn när jag sålde majblommor uppfattae att det var till just detta ändamål. Det kan ju vara annorlunda idag och är det inte det så borde det ju bli det. Min förhoppning är ju dock att vi ska utrota barnfattigdomen och det gör vi ju effektivast genom en gemensam välfärd.

Anonym sa...

Det är bra att veta att om Alliansen förlorar, kommer jag att bli av med mina surt förvärvade pengar, till bla föräldrar som knullar på även när de inte har råd att försöjra sina barn.

Eva sa...

Är det inte bra om barnfamiljer får sänkt skatt och mer att röra sig med?

Emil sa...

sänkt skatt har ju aldrig gynnat de som har det allra sämst. I synnerhet har ju de som har det allra sämst inte heller fått sänkt skatt utan bara höjda avgifter och lägre ersättningar av den här regeringen. Det är ju ett faktum att barnfattigdomen ökat drastiskt. Det beror ju främst på att man tagit pengar från de som har det sämst och gett till de som har det bäst. En omvänd Robin Hoodpolitik kan man ju säga

Till anonym så får man väl hoppas att du inte skiljer dig, bilr arbetslös, sjuk eller på något annat sätt hamnar i ekonomisk knipa med din syn på samhället.