tag:blogger.com,1999:blog-3933888054630251625.post3528598941149158594..comments2023-05-02T17:20:10.592+02:00Comments on Emil Broberg: Äntligen OstlänkenEmilhttp://www.blogger.com/profile/16205741849735629102noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-3933888054630251625.post-20573397852697039302010-04-26T17:14:32.157+02:002010-04-26T17:14:32.157+02:00Den totala ekonomin för magnettåg är något lägre e...Den totala ekonomin för magnettåg är något lägre eller likvärdig med hh-tåg på järnväg. För det får man dessutom, betydligt lägre energiförbrukning (miljövänligt), mindre buller (miljövänligt), en enorm regionförstoring som i princip innebär dagspendling i hela södra Sverige (stora ekonomiska synergier), utplåning av allt inrikesflyg i södra Sverige (enorma miljövinster) och möjligheten att på ett billigt sätt bygga banorna för full hastighet ända in till stadskärnorna (de nu föreslagna TGV/ICE liknande banorna byggs inte in till städerna, från Sthlm söderut börjar banan i Järna).<br /><br />Det finns tyvärr också stor okunskap och mycket desinformation om magnettåg, bland de politiker som skall vara experter. Detta är imho mycket allvarligt när det handlar om en total investering om 100-150 miljarder.<br /><br />Ekonomi: http://byggmaglev.se/2009/08/01/ekonomi/Patric Nilssonhttp://byggmaglev.se/2009/08/01/ekonomi/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3933888054630251625.post-58087086652302760622010-04-26T15:40:34.217+02:002010-04-26T15:40:34.217+02:00Det är högst troligt att det skulle vara en god in...Det är högst troligt att det skulle vara en god investering för att ytterligare få upp hastigheterna. Är dock kostnaden för detta rimligt? Jag har inte tillräckligt stor kunskap kring detta. Dock vet jag att vi behöver mer spår oavsett typ av spår.Emilhttps://www.blogger.com/profile/16205741849735629102noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3933888054630251625.post-6973997075135482552010-04-26T14:48:34.035+02:002010-04-26T14:48:34.035+02:00Oavsett regering så vore det ett historiskt missta...Oavsett regering så vore det ett historiskt misstag att inte satsa på magnettåg, när Sverige nu funderar på att bygga höghastighetsbanor för tågtrafik.<br /><br />Mer info: http://byggmaglev.se/2009/10/25/10-anledningar-till-att-magnettag-maglev-ar-battre-an-tgv/Patric Nilssonhttp://byggmaglev.se/2009/10/25/10-anledningar-till-att-magnettag-maglev-ar-battre-an-tgv/noreply@blogger.com