onsdag 10 februari 2010

Framtidens krishantering: skaffa ett alter ego

Fredrik Federley, centerpartistisk riksdagsledamot, har låtit sig bjudas på en gratis lyxresa till Kanarieöarna. I utbyte har han bloggat och gjort reklam för olika företag bland annat flygföretaget Norwegian.

Aftonbladet konfronterar honom med detta och att han tidigare haft sponsrade fester.

Från Aftonbladet:

Du har tidigare ordnat fest, sponsrad av vodkamärket Smirnoff. Finns det något du säger nej till?
– Man tackar nej till saker hela tiden. Till exempel tackar jag inte ja när det gäller flygbranschen.
Fast här sponsras du av Norwegian som är ett flygbolag.
– Nja, det här var ju ganska knutet till min dragpersonlighet Ursula. Det är inte jag som riksdagsledamot som gör det här utan jag åker mer som dragpersonlighet.


Väldigt underhållande svar. Det var alltså inte Federley själv som åkte utan hans alter ego Ursula. Innovativt kan man tänka men det leder ju ändå till en del frågor som man inte behöver fördjupa sig i här. Dock kan man ju se det som ett tips till andra politiker och framträdande personer som ägnar sig åt tvivelaktiga aktiviteter. Att skaffa sig ett alter ego som man kan skylla på kan ju vara bekvämt. Björn Rosengren skulle ju kunna skylt porrklubbsbesöken på sitt alter ego Majsan och Gudrun Schymans skattefusk skulle kunnat begåtts av hennes alter ego Bosse.

Är detta framtidens krishantering som vi ser framför oss eller är det kanske bara ett desperat försök av Federley att komma undan den pinsamma situation att han gör det mesta bara han får betalt och får synas.

2 kommentarer:

Anonym sa...

fan, det var lustigt att vi tänkte ungefär lika...
hörs alf

Emil sa...

vi är antagligen inte ensamma om det