måndag 12 april 2010

Spel - en kulturyttring som alla andra

Jag tillhör generationen som växte upp med C64 och Nintendo 8-bitars (även om jag aldrig fick något). Jag har levt med dator- och tv-spel i hela mitt liv. Jag är fortfarande en aktiv spelare och ägnar ett antal timmar i veckan åt detta nöje. Spelandet fyller ju dock en djupare dimension än just enbart nöje. Spelandets utveckling har ju drastiskt utvecklats med tiden och ett välgjort spel kan ju ge en minst lika god kulturell upplevelse som en bok eller ett biobesök. Spelens utveckling och inte minst anpassning till att allt fler ”vuxna” aktivt spelar borde förändra synen på spel och spelande.

Recensioner av spel hittar man oftast under tidningarnas nöjesrubriker. Recensioner och texter handlar till största delen om underhållningsvärde, tekniska framsteg eller konstruktioner och spelbarhet. Väldigt sällan, eller nästen aldrig, diskuteras spelens grundläggande budskap eller samhällsbild. Den blid av världen som spelen förmedlar borde ju ägnas lika mycket intresse som ny litteratur, nya filmer eller tv-serier. Spel är inte bara nöje det är också en kulturyttring.

Oftast när det blir en diskussion kring spelens roll och funktion så handlar det om moraliska aspekter kring våldet som ofta förekommer. Men då förhåller man sig just bara till våldet i sig. Varför inte sätta in spelandet i större kontexter, diskutera och utmana spelarna med debatter kring spelens betydelse för samhällets utveckling. Det skulle dessutom behövas en diskussion kring spelens relation till makt och kön, rasistiska framställningar av människor och så vidare.

aftonbladets hemsida diskuteras God of war III som jag själv inte spelat. Men det låter ju spontant som ett spel som torde kunnat diskuterats betydligt mer än vad som nu görs. Det skulle ju kunnat blivit en spännande analys och diskussion kring detta.

Att spela spel är mer än nöje. Det är en kulturyttring lika god som andra. När ska tidningarnas kultursidor se detta? När får vi våra första riktiga speldebatter som handlar om någonting annat än moralism?

1 kommentar:

Fredrik sa...

Vi kan ju börja här 8)

För det första: föräldrar måste förklara att man inte får slå ihjäl folk. Men... jag tror de flesta förstår det. 8)

Jag tror dessutom att spelvärlden innehåller väldigt många samhälskritiska röster. Se bara på Fallout, för att ta 1 exempel.

Sen finns det ju hemskheter. Shadow complex. Författaren bakom spelet är av den uppfattningen att homosexuella borde förbjudas. Orson Scott Card heter han. Det finns mycket att snacka om här.