En av två tunnlar genom Hallandsås är nu färdig. Det är ett av de största infrastrukturfiaskona genom tiderna. Kraftigt försenat, kraftigt fördyrat och en jäkla miljöskandal.
Man borde kanske döpa tunneln till Mats Odelltunneln. Det var nämligen Mats Odell som då i början på 90-talet när tunneln började byggas var infrastrukturminister och som drog igång tunnelbygget. Tunneln skulle med det namnet kunna påminna oss att varje gång vi åker igenom åsen vad borgerlig politik leder till: ogenomtänkt politik, slöseri med offentliga medel och en katastrof för miljön.
Intressant?,
Exp, SVT
,
DI,
GP,
DN,
SVD,
Aftonbladet,
E24
5 kommentarer:
Det var ett väldigt bra förslag! :)
kan vi inte skicka räkningen för tunneln till honom också?
Nu var det en Socialdemokratisk regering som fattade beslutet i juni 1991... men det kanske är okey med lögner?
En annan sak;
Hur skall ni få igenom era snabbtåg utan tunneln?
Det var Odell som fullföljde beslutet och hyllade det när första spadtaget togs. Jag har inte hävdat att han fattade beslutet. Oavsett skulle ju tunneln kunna symbolisera dålig borgerlig politik:-)
Vad jag vet har vi ännu inte några planer på höghastighetståg på den sträckan. Om det ska vara möjligt krävs det nog ytterligare tunnlar då det är andra spår som krävs för det.
Jasså...inga snabbtåg mellan två av Sveriges största städer....
planen är ju inte att dra den sträckningen. Men jag är inte avvisande till att bygga betydligt fler höghastighetstågsbanor än den som den rödgröna oppositionen har föreslagit.
Den borgerliga regeringen har ju visat att man helt saknar ambitioner inom detta område
Skicka en kommentar