onsdag 15 september 2010

"Rent onskefullt"

Med anledning av Correns uppmärksammade artikel om cancersjuka Maria som utförsäkrats och nu tvingas leva på socialbidrag är det en mindre insändarstorm i dagens tidning. Man skriver bland annat:

"Jag tycker att man ska få mer stöd när man är så allvarligt sjuk, inte mindre"
"Hur kan politik vara så cynisk att man ska tvinga människor ut från sjukförsäkringen?"
"Rent ondskefullt"
"Vi får dagligen bevis för att alliansens politik är diskriminerande och ojämlik."
"Sjuka förnedras"
"Jag tänker rösta på det parti som lovar att bygga upp tryggheten för den som är sjuk"
"Detta skrämmer"
"Att se människoöden som cancersjuka Maria i Corren gör ont i hjärtat"
"Obarmhärtigt"
"Ibland behöver man en väckarklocka för att inse vad som håller på att hända med vårt land"
"Tanken slår mig, att moderaterna kanske inte är så "nya" som de säger. Min röst får de i alla fall inte."

Det finns inte någon som försvarar den förda politiken. Vem från den borgerliga sidan ska stå upp för sin politik och förklara varför Maria inte ska få sjukersättning?

DN, SVD, AB, Hörsing, GP, Johannes, Intressant?, Rödgrön

2 kommentarer:

Anonym sa...

Emil, du hade gärna fått länka till artikeln i Corren...

Här kommer några svar på kommentarerna du citerar:

"Jag tycker att man ska få mer stöd när man är så allvarligt sjuk, inte mindre"

Mer eller mindre än vaddå? Och när är det tillräckligt i så fall?

"Hur kan politik vara så cynisk att man ska tvinga människor ut från sjukförsäkringen?"

Hur kan politik vara så cynisk att folk tror att de har rätt att leva på sjukförsäkring trots att de kanske är arbetsföra, och förorda ett system där man inte ens kan undersöka människors arbetsförmåga?

"Rent ondskefullt"

Nej, men mycket möjligt har den här enskilda personen hamnat i kläm eller råkat ut för en konstig handläggare. Har ärendet överklagats?

"Vi får dagligen bevis för att alliansens politik är diskriminerande och ojämlik."

Att sådana bevis produceras beror på att det är en större historia för pressen att någon fallit mellan stolarna eller behandlats fel av någon myndighet, än att en person har klarat sig tillbaka till arbete och mår bättre - det är ingen sensation. Man måste skilja på enskilda fall och hur systemet fungerar som helhet. Enskilda fall fanns det under sossarna också - MÅNGA!

"Sjuka förnedras"

Inte mer än tidigare. En vän till mig fick 2004 beskedet när hon var 26 år att man ville förtidspensionera henne. DET var förnedring!

"Jag tänker rösta på det parti som lovar att bygga upp tryggheten för den som är sjuk"

Jag med - därför röstar jag M.

"Detta skrämmer"

Ja, det skrämmer - men problemet är inte systemet utan att enskilda fall kan trilla mellan stolarna. Bättre samarbete mellan instanserna behövs och bättre utbildning av f-kassans personal.

Väldigt onyanserat urval, Emil. Som vanligt. Det är bra fult att dra upp ett enskilt fall på en person som har fått problem och försöka göra det representativt för hur systemet fungerar i stort.

De flesta ser igenom detta.

Emil sa...

Jag hade mer än gärna länkat till artikeln i Corren men de har inte lagt upp den på nätet så det blir svårt.
Det aktuella fallet är inte unikt och du kan läsa flera av mina andra inlägg kring detta. Tvivlar du rekomenderar jag dagens aftonbladet eller ett besök på nätverket Resurs hemsida.

Att rösta på moderaterna är ju att rösta på en politik som fortsätter att utförsäkra folk till socialbidrag trots att de är sjuka.