tisdag 14 september 2010

Lägger du din röst på alliansen...

så röstar du för ökade klyftor och utanförskap för sjuka och arbetslösa. Du röstar för att de som tjänar bra, ska få ytterligare pengar i plånboken, samtidigt som sjuka (ja, i vissa fall döende) människor får skriva in sig på Arbetsförmedlingen för att söka arbete. Du röstar även för att dina skattepengar ska delas ut som vinster i privata verksamheter. Lägger du din röst på alliansen, är du troligtvis frisk, ung, barnlös och tjänar pengar och skiter fullständigt i framtiden, barn, gamla, sjuka och fattiga.

(Hittad på Facebook och är ju riktigt bra så jag ville återanvända den...)
Intressant?, AB, SVD,

12 kommentarer:

Anonym sa...

Lägger du en röst på alliansen så har du förmodligen över 100 i IQ. Har du inte det, står dig det fritt att försöka rösta tillbaka kommunister i regeringen.

Anonym sa...

Ahahaha! +1

Emil sa...

smart inlägg. Med den logiken röstar nog inte du på alliansen:-)

Anonym sa...

"de som tjänar bra"... vad menar du med det... alla de som arbetar?

Och, det här med utdelning av vinster i "privata verksamheter"... vad är det? snälla förklara, för jag förstår inte vad du menar.

(Och nej, jag har inte inte bestämt mig för vad jag ska rösta på än)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Emil sa...

det finns en tydlig trappa hos alliansen. De som tjänar mest idag ska få mest skattesänkningar. I det rödgröna förslaget så är fördelningen av disponibel inkomst snarare den motsatta. Vi vill att de 20% rikaste ska betala mer i skatt. Resten får mer i plånboken och då är det de med minst inkomster som får mest.

Vinst i privata företag som finansieras med skattepengar är det som åsyftas.

Anonym sa...

Men du pratar krona för krona nu va?? Är det inte det som åsyftas med "mest i skattesänkningar"? Bara för att förtydliga..

Och, vad är det för fel med vinst enligt dig? Vad är din syn på riskkapitalbolag, vilket jag tycker mig skönja att du menar i ditt resonemang..?

/Samma anonym som 22:21

Emil sa...

krona för krona.

Vinst är ju i sig inte fel i privata företag. Men våra skattepengar ska inte gå till vinst utan det ska gå till välfärd.

Anonym sa...

Är det inte kvalitet i välfärden som är målet? Inte "vinst"-begreppet? Ursäkta om jag svarar inlägg med frågor men söker svar som du vet.

Och du svarade inte vad du anser om riskkapitalbolag, i välfärd och andra "verksamhetsområden"..

Emil sa...

jag gillar inte att riskkapitalbolag eller andra vinstdrivande verksamheter i välfärden. Deras syfte är att göra så god ekonomisk vinst som möjligt. Det leder till att man sätter andra intressen än välfärd i första rummet. Det leder till sämre omsorg, skola och sjukvård att det varje år försvinner miljarder av våra skattepengar till skatteparadis.

Anonym sa...

Nja, nja, Emil... Private Equity har visat sig vara den mest effektiva (inte vinst, utan "bästa") ägandeformen. Lite osäker faktiskt på hur pass väl du vet hur ägandeformen fungerar... Fråga mig ifall du undrar. Det finns faktiskt en (och bara en) anledning till att PE-bolagens fonder ligger i "skatteparadis", vet du vad det är?

Georgie Free, United Music Magazine sa...

Har röstat på Alliansen idag just för att jag vill värna de sjuka, mina pensionerade föräldrar och mina barns skolgång. Bara med arbetslinjen kommer viha skatt kvar till välfärdens kärna. Om Lex Jörgen läkare ska ha 20.000kr mer i MÅNADEN i sjukersättningmed (S)(V)(MP)s å går skatten till högavlönade som inte jobbar. Och då har vi snart som i grekland.