torsdag 2 september 2010

Massmediakampanj för borgerlig valseger allt tydligare

Som så många andra dagar toppas nyhetsrapporteringen av någon form av opinionsundersökning. Idag har man frågat vem som man tror vinner valet. En stor andel, även av de rödgröna väljarna, tror på en borgerlig seger. Är detta egentligen förvånande? Är det ens en nyhet i dess rätta bemärkelse eller är det ytterligare ett inlägg i den mediala debatten för de borgerliga tidningarna att få ytterligare fyra år med ökade orättvisor och klyftor i landet.

Den senaste tiden har ju tidningarna basunerat ut budskapet att de borgerliga leder i opinionsmätningarna. Värst har nog Aftonbladet varit där Lena Melin allt mer utmärker sig som en aktiv valarbetare för en borgerliga valseger. Aftonbladet har korat alliansen till ledare i undersökningar som egentligen visar att felmarginalen är så stor att vem som helst kan vinna. Här har Svenska dagbladet, som ju är uttalat borgerlig, haft en mycket sakligare rapportering till exempel (i övrigt också för den delen).

Så om massmedia under ett par veckors tid i stort sett varje dag haft krigsrubriker om att de borgerliga leder så skulle det ju snarare varit förvånande om en majoritet hade trott på en rödgrön seger. För i rapporteringen framkommer ju inte felmarginaler, andelen osäkra, urvalsmetoder, svarsfrekvens och så vidare. Det skulle ju problematisera och försvåra den enkla bild som massmedierna söker efter att presentera.

Jag skrev redan i våras att opinionsundersökningarnas roll kommer bli en av eftervaldebattens stora snackisar. Jag är fortfarande helt övertygad om att det kommer att bli så.

Vad tror jag själv då om valseger för oss rödgröna. Ska jag vara ärlig så ser det lite tungt ut. Men det krävs också ganska små förskjutningar av opinionen för att det ska svänga. Den rödgröna regeringsplattformen är nu presenterad och jag tror mycket på den. Det kommer att bli tydligt vad valet handlar om. Blir det så att vi får ut att det faktiskt handlar om välfärd istället för skattesänkningar så finns det fortfarande en chans.

Massmedier: Aftonbladet, DN, SVD, GP, Sydsvenskan, Expressen,

Andra bloggar: Högberg, Kent Persson (m), Alltid rött alltid rätt, Björn Andersson, Mats Engström

1 kommentar:

Jah Hollis sa...

Ju närmare valet vi kommer desto mer ogenerad blir lobbyverksamheten i den (objektiva?) borgerliga pressen. När annars skulle DN ägna hela första sidan åt en "nyhet" om vad folk tror? En icke-nyhet som nästan känns beställd av den avdelning på tidningen som ska sköta opinionen.
Samma med Expressens "nyhet" om en "kampanj" för att "smutskasta", "förnedra" och "håna" vårat statsministerpar (det vill säga berätta vad de tjänar och hur deras inkomster ökat genom Moderaternas politik).
Det var journalisten Niklas Svensson som använde dessa uttryck i sin artikel. Vem kan ha något förtroende för en sådan allians-megafon? Nu visar Bonnierpressens stora tidningsredaktioner var de står inför valet.
Det är journalistik på bottennivå.