måndag 6 september 2010

Hellre bröstpump än hemmafru!

KD (och andra reaktionärer) går i taket över att Lasse Ohly påstod att det fungerar alldeles utmärkt att använda bröstpump för ammande föräldrar. Det kan man ju förstå då kristdemokraterna har en politik som främst syftar till att få kvinnor att stanna hemma vid spisen och föda barn.

Det är ju det som är konsekvensen av deras politik. De vill ju skapa en skattepolitik som gynnar familjer där enbart den ena parten arbetar samtidigt som de vill införa ett vårdnadsbidrag på 6000 kr i månaden. Detta medför ju hyfsade marginaleffekter. Båda systemen i kombination skulle innebära att alla familjer där den ena inte tjänar typ 30 000 kr eller mer i månaden tjänar på att inte arbeta.

Är det detta som är den moderna arbetslinjen från KD? Nej knappast, detta är en politik som gör det så olönsamt att arbeta och skapar ett system som kommer hålla kvinnor borta från arbetsmarknaden.

Om jag har att välja hemmfrupolitik eller bröstpump så väljer jag enkelt bröstpumpen!

Aftonbladet, SVD, SVD2, SVD3, DN, DN2, Expressen, intressant?, SVD4, SVT,

55 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är ju självklart att plast och fejk-närhet är viktigare för barnet än att det ska få färsk och varm bröstmjölk.

För, den färska och varma bröstmjölken är ju såklart ett förtryck av kvinnan!
Det vet vi ju alla - hurra för Vänstern - hurra!

//Ironiske mannen (som egentligen anser att vänsterpartiet är sveriges mest verklighetsfrämmande parti.)

Emil sa...

jag antar att du aldrig matat ett barn med mjölk på flaska. Det har jag och det ger lika god närhet för barnet. Det får dessutom en ökatd närhet till den förälder som inte ammar.

Vad som också glöms bort i denna debatt är ju alla de kvinnor, och de är ganska många, som inte kan amma av olika skäl. Är de sämre mammor och mår deras barn sämre än de barn som kan amma direkt från bröstet?

Anonym sa...

Tänk vad det ska vara svårt att låta mammor få vara mammor. Vad tror ni effekten blir om ni lägger era kladdiga fingrar och även ska toppstyra själva familjerna. Mammor kommer bli hemma UTAN ersättning. Men är man som politiker så förbaskat långt ifrån hur föräldrar funkar och så villig att slänga upp barnen på likriktnings altare blir det svårt att förstå den kärlek och de band som binder föräldrar och barn. Jag OFFRADE min föräldraledighet till förmån för min fru.

Håll era smutsiga politikerfingrar från vår familj.

Emil sa...

det enda vi säger är att varje enskild individ ska bedömmas som individ. Så gäller även föräldraförsäkringen. Varför ska inte den vara individuell? Ska vi göra sjukförsäkringen kollektiv till familjen också?

Anonym sa...

Föräldrapenning är individuell, den tillhör barnet. Inget barn, ingen föräldraförsäkring.
Föräldrarna är barnets förmyndare, inte staten, och hur de väljer att fördela föräldrapenningen är deras ensak.

Vad är vänsterpartiers inställning till tillfällig föräldrapenning?

Det verkar som om du tycker att för att något fungerade bra för dig, så kommer det fungera bra för alla. Har du samma inställning i alla frågor? Sjukförsäkring t.ex., du lär ju inte vara en av dem som hamnar i kläm skulle jag gissa. Så jag antar att du är nöjd med dagens regler.

Tog du exakt hälften av er föräldrapenning?

Emil sa...

vänsterpartiets inställning är att föräldrarna ska få en lika stor del av föräldrapenningen. Man ska ta sitt ansvar som förälder och vara hemma lika länge.

jag vill definitivt ändra reglerna i den nuvarande sjukförsäkringen. Det fungerar ju uselt men har ju inte någonting med föräldraförsäkringen att göra.

Jag har inte räknat dagar på hur mycket jag tog ut. Dock har det varit mer än min fru vad gälelr vårt första barn.

RS sa...

Du: jag har matat barn med flaska. Två stycken egna och en del andra. Du får gärna mata dina barn med flaska och komma överens med din fru att ni ska dela lika på amningen. Bussigt av mig, va?

Poängen är att du och dina gelikar inte ska komma och bestämma över vad jag och min fru gör i vardag och söcken. Vi klarar utmärkt väl av att hantera jämställdhet tillsammans, tack så mycket.

Anonym sa...

Du skriver att om du fick valet, så skulle välja bröstpump. Jaha, vad bra. Men problemet är att du vill förneka folk detta val. Du vill göra det valet åt alla. Hur är det medmänskligt? Solidariskt?

Problemet är inte att DU väljer för DIG SJÄLV. Problemet är att DU väljer FÖR MIG. Varför kan du inte låta mig leva mitt liv?

/Joakim

Anonym sa...

Citat från Jinges blogg;

"Ja, reaktionen beror på att Ohlys uttalande är förnedrande mot båda kvinnor och bäbisar. Alla tänkande människor borde bli arga över att en grå kommunist sitter och säger att det bästa för kvinnor är att amma i max 7 månader – sedan blir det pumpen!

Kvinnofientligheten i frågan står Ohly för till 100%.

Jag använde en pump ibland till mitt andra barn – och tro mig, det var ren tortyr! Jag vill inte utsätta någon annan för detta (förutom möjligen Ohly själv). Knodden måste ju ha mat dock… men jag undrar vilken man som skulle stå ut med att få bröstvårtorna sönderkramade av en maskin timme ut och timme in.

Jämställdhet måste inte betyda att man delar exakt lika på exakt alla sysslor – särskilt inte som det finns många sysslor som inte går att dela på. Man kan aldrig dela på en graviditet – hur skulle det gå till, operera över fostret till mannens ölmage efter 4,5 månader? Och vi kan heller aldrig dela på en förlossning – hur skulle det gå till, ska vi skära upp mannens mage på pin kiv?

Kvinnan föder barnen.

Kvinnan och barnen mår bra av amning.

Hur länge mina barn ska ammas är mellan mig och barnen och sjukvården – Ohly ska hålla sig borta från min behå"

Emil sa...

RS: Ni gör precis hur ni vill med amning och jämstäldhet. Det som vänsterpartiet föreslagit är att föräldraledigheten ska delas lika. Det är ju uppenbart att dagens system inte leder till jämställdhet.

Emil sa...

Joakim: jag väljer inte bröstpump åt någon. Det kan man avgöra själv:-) Det som jag tycker är att föräldraledigheten ska delas lika.

Emil sa...

Till anonym: Ammning är högst individuellt. Ibland ammar man inte alls. Ibland till barnen är tre år. Ska föräldraledigheten vara anpassad efter ammningens längd? Man kan ju fortsätta amma även om man inte är föräldraledig.

Amning är inte bevisat vara bättre för barnen än flaskmatning. Allt annat är myter som lever starkt i vården. Flaskmatad bröstmjölk är lika bra.

Anna sa...

Emil, det är intressant att du formulerar din rubrik som ett val! Du väljer bröstpump - okej, det är lite störande att du som inte har några bröst vill fatta det valet åt kvinnor, men okej - du talar ändå om ett val. Jag respekterar ditt val om du väljer att sätta bröstpump på din fru.

Det Ohly talar om är dock att beröva människor just detta val - vi ska tvingas använda pumpen oavsett om vi vill eller inte.

Det är inte jämställdhet att kvinnor tvingas ut i arbetslivet med rinnande bröst, Emil. Alla är inte redo efter 7 månader.

Att dela föräldradagarna exakt lika blir bara till barnets nackdel, eftersom fler dagar då kommer att brinna inne. Man får inte råd att ha pappan hemma fler dagar för att mamman tvingas ut i arbete tidigare.

Emil sa...

Anna: Min rubriksättning var medveten för att provocera och visa på att vänsterpartiets jämstäldhetspolitik står i kontrast meed kristdemokraternas hemmafrupolitik.

Vänsterpartiet vill inte tvinga någon att amma eller inte amma, vi vill inte tvinga någon att ha bröstpump eller inte. Det får man ju välja helt själv.


Dock vill vi att föräldraledigheten ska vara individuell och ges till varje förälder. Det är bäst för såväl barn som föräldrar menar vi.

Om du har tagit ut föräldraledighet så vet ju också du att den är mycket flexibel och anpassningsbar efter föräldrarnas egna behov. Vi har dessutom förslag på att man ska få ta ut föräldraledighet samtidigt. Bra va?

Anonym sa...

Emil:
"jag väljer inte bröstpump åt någon. Det kan man avgöra själv:-) Det som jag tycker är att föräldraledigheten ska delas lika. "

Jo, i och med att DU begränsar MINA möjligheter till att leva MITT liv så tvingar DU in mig i ett hörn där JAG blir tvungen att agera på ett sätt som DU anser vara bra.

Hur kan du undgå att se tvånget i det du förespråkar? En lagstiftad begränsning av mina valmöjligheter är givetvis tvång det också, och den politik du står för innebär begränsningar, regleringar, tvång och våld.

Varför låter du inte mig leva mitt eget liv? Varför vill du tvinga mig genom att begränsa mina möjligheter att fatta beslut och göra val? Vad ger dig en rätt att fatta beslut över andra människors liv?

/Joakim

Anonym sa...

Typsikt vänstermänniskor att tro att de har rätt att bestämma över oss andra. Inse att folk vill ha frihet från politikers förtryck och klåfingrighet.

Anonym sa...

Emil, det där svaret var fullständigt motsägelsefullt.

"Vänsterpartiet vill inte tvinga någon att amma eller inte amma, vi vill inte tvinga någon att ha bröstpump eller inte. Det får man ju välja helt själv."

Men det är ju just det ni gör om ni sänker maxgränsen på föräldraledighet till 7 månader för kvinnor! Många kvinnor har inte ammat färdigt då - många har inte ens återhämtat sig från förlossning och graviditet.

Vilket val är det ni ger kvinnor om ni sätter en så låg maxgräns och omöjliggör för dem att skapa flexibla lösning som faktiskt passar dem? Alla familjer är inte likadana och ni vill ta ifrån familjerna valet.

"Dock vill vi att föräldraledigheten ska vara individuell och ges till varje förälder. Det är bäst för såväl barn som föräldrar menar vi."

Det är skitsnack, menar jag. Vem som helst förstår väl att det bästa för barnet är att få så mycket tid med sina föräldrar som möjligt? Och det får inte barnet om man har ett så fyrkantigt system som inte medger att man byter dagar med varandra. Många dagar brinner inne redan idag - det blir inte mindre dagar som brinner inne om man gör systemet mer fyrkantigt!

"Om du har tagit ut föräldraledighet så vet ju också du att den är mycket flexibel och anpassningsbar efter föräldrarnas egna behov."

Ja, idag. Men det blir den inte om man tvingas dela den rakt av.

"Vi har dessutom förslag på att man ska få ta ut föräldraledighet samtidigt. Bra va?"

Ja, det är bra. Men resten är retarderat.

Pelle sa...

I föregångslandet USA har man 0 dagar betald föräldraledighet, i Ohlys Sverige skulle kvinnan få amma i 7 månader (och mannen 7). Det är alltså denna "försämring" som är tvång, kommunism och att bestämma över andras vardag. USA måste vara världens ofriaste land som tvingar ut kvinnor i arbetslivet utan att få amma en endaste dag?

Pelle igen sa...

Debatten blir lite märklig när massa högermännsikor helt plötsligt kommer in och ylar om att indragna bidrag "innebär begränsningar, regleringar, tvång och våld...begränsa mina möjligheter att fatta beslut och göra val? "

Var det inte att bryta bidragsberoendet som skulle göra oss fria?

Emil sa...

Joakim: det verkar som att du förespråkar ett obegränsat uttag av föräldraledigheten för båda föräldrarna. Allt annat är ju en begränsning. Eller?

Emil sa...

Anonym: om man vill vara hemma längre med sina barn behöver man inte ta ut full ersättning varje dag. Man kan ta halva dagen var eller hitta helt andra lösningar. Det är ju dessutom få barn som enbart ammar när de är sju månader utan då har man ju börjat med även annan mat så hela den här hetsen kring amning blir ju lite överdriven.

Ni som är emot detta förslag, använd inte amningen som ett argument. Säg som det är. Ni vill inte dela jämställt på föräldraförsäkringen.

Emil sa...

Pelle: äntligen lite sant och förnuft!

Emil sa...

Pelle: äntligen lite sans och förnuft!

Emil sa...

Pelle: äntligen lite sans och förnuft!

Losita Garcia sa...

Föräldraledighet är den sista rättigheten som gäller FAMILJEN. I alla andra frågor har vi numera individuella rättigheter. Detta gynnar jämställdheten. Exempelvis hade vi tidigare gemensam beskattnig av familjeinkomst, det gjorde att det inte lönade sig för många kvinnor att arbeta.
Idag ser vi att lönerna börjar dra isär när kvinnor får barn. För kvinnorna kommer en individuell föräldraledighet att betyda högre lön. (Och en större, verklig valfrihet.) För männen handlar det om rätten till barnen. För barnen handlar det om att fullt ut ha två föräldrar. Om vi inte gör något kommer den utvecklingen att ta mycket, mycket längre tid.

Anonym sa...

"Det verkar som att du förespråkar ett obegränsat uttag av föräldraledigheten för båda föräldrarna. Allt annat är ju en begränsning. Eller? "

Jag tycker ö.h.t. inte att staten ska bestämma hur jag och min familj använder vår tid.

/Joakim

Emil sa...

Joakim: Du är alltså helt emot föräldraförsäkringen?

Pelle sa...

Joakim, det gör inte staten heller. Om du vill ha pengar av staten ställer den däremot vissa krav. Lite som att du för att få a-kassa måste anmäla dig på arbetsförmedlingen och stå till arbetsmarknadens förfogande. Du måste inte men vill du ha stålar så får du ställa upp.

pangea sa...

Jag håller med dig Emil till fullo. Blir ledsen över att folk argumenterar på bröstnivå och inte ser det stora perspektivet där en delad föräldrapenning leder till en mer rättvis arbetsmarknad och en mer rättvis situation i hemmet. Att inte fler män argumenterar för sin RÄTT att stanna hemma med sitt lilla barn är ju för fan pinsamt och skrämmande. Jag orkar inte med folks dumhet.

Anonym sa...

"Du är alltså helt emot föräldraförsäkringen?"

För det första är det ett bidrag, ingen försäkring. Det spelar ingen roll vad man kallar det.

För det andra är det en svår fråga. Jag är emot denna typ av bidrag och försök till social ingenjörskonst ö.h.t.

Problemet är dock att eftersom mamma Staten har tagit mina pengar i hela mitt arbetande liv, anser jag att jag har en rätt att få tillbaka mina pengar. Och om jag ska få tillbaka mina pengar anser jag också att jag har en rätt att fritt besluta över hur de pengar som tagits i från mig (men som nu ges tillbaka till mig) används.

Givetvis vore det bästa att pengarna aldrig togs ifrån mig, utan att jag fritt fick disponera över mitt eget liv och min egen egendom. Men den rätten förvägras mig.

Men, eftersom vi nu befinner oss i en situation där ni tar mina pengar, och rättfärdigar det genom att säga att ni erbjuder mig en massa saker som jag inte vill ha och heller aldrig uttryckt en önskan om att få, däribland en "försäkring" som gör att jag får tillbaka pengar om jag får barn, då tycker jag att jag har rätt att få tillbaka dessa pengar.

De var aldrig era, eller samhällets, pengar till att börja med.

Trots allt har mamma staten (högerregering eller vänsterregering, vad spelar det för roll...) tagit mina pengar, med löfte om tjänsteåterbäring. Så även om mitt första val är att inte bli bestulen för att finansiera en tjänst jag inte vill ha, anser jag mig i dagens system ha rätt till tjänsten, eftersom pengarna tagits i från mig med löfte om en framtida tjänsteåterbäring.

/Joakim

Anonym sa...

Pelle:
Staten har inga pengar den inte tar från mig och alla andra i form av skatter. Eller menar du att staten har företrädelserätt till all produktion och pengar i hela landet?

Emil sa...

ok Joakim jag förstår att ny är någon form av nyliberalsom är emot allt vad välfärd heter men förstår inte varför du är mer upprörd över detta förslag jämfört med något annat. Kanske är det för att det är vänsterpartiet eller för att det sätter fingret på att vi lever i ett ojämställt samhälle

pelle sa...

@anonym: nej.

Anna Blixt sa...

Jag har en idé... vad sägs om att din fru tar 7 månaders mammaledighet och sedan pumpen, och jag tar 14 månaders mammaledighet och ammar så länge jag behöver?

Hellre pump än hemmafru säger du, jaja, det är ditt val. Jag säger hellre hemmafru än bröstpump. Och det borde vara mitt val, eller hur? Det är ju mitt liv. Och mina bröst.

Anonym sa...

"Det verkar som att du förespråkar ett obegränsat uttag av föräldraledigheten för båda föräldrarna. Allt annat är ju en begränsning. Eller? "

Jag anser att det bästa vore om man fick välja helt fritt som familj, ja. Det finns andra sätt att förbättra för kvinnor på arbetsmarknaden. Särskilt i skolan finns det mycket att göra.

Anonym sa...

De första månaderna av en bäbis liv är inte ledighet - det är konstant arbete. Ibland är upp till ett års konstant arbete.

Genom att begränsa så att mamman bara får 7 månader så blir det så att hon får ta hela den tunga "jobbdelen", eftersom hon är den som måste vara hemma i början. Sedan blir det inga dagar kvar för mamman att använda senare under barnets uppväxt.

Pappan får istället med det här förslaget möjlighet att ta ut 7 månader som semester när det passar, medan mamman måste bränna sina månader direkt. För henne blir det ingen ledighet tillsammans med barnet utan bara jobb.

Det är märkligt att ni vänsterfolk inte förstår något så grundläggande som att kvinnan är nödvändig för barnet den första tiden, och att den första tiden av ett barns liv inte är någon ledighet.

En 50/50-föräldraförsäkring gynnar inte kvinnan - tvärt om. Det bränner hennes dagar i början och ger alla de roliga dagarna till pappan.

Hur kul tror du att det är att sitta som mamma och byta blöjor med konstant skrik och amning i 7 månader, och sedan när det svåraste är avklarat så kan mannen valsa in och lära barnet att spela fotboll?

Anonym sa...

mamman kan ju jobba 4 timmar/dag och pappan 4 timmar/dag
per dag
och dela fullt ut på föräldraansvaret

eller om man fortfarande har rätt till 6 timmars arbetsdag när man har småbarn kan man ju jobba 3 timmar var per dag
om man har råd?

det finns ju många sätt

en del brukar ta ut endast 5 dagars föräldrapeng per vecka för att dra ut på föräldraledighetsperioden

jobbar man 3-4 timmar så
behöver man ju inte heller använda bröstpump
som förresten inte alls gör ont om man använder den rätt....

Anonym sa...

Var kommer barnen in?

Anonym sa...

Syftet med en delad föräldraförsäkring är att försöka bryta det faktiska förhållandet att kvinnor utgör ett B-lag på arbetsmarknaden idag.

Kvinnors frånvaro från jobbet i samband med barnafödande. kontra männens, är en betydande faktor för hur kvinnor i allmänhet har svårare att göra karriär och har sämre löneutveckling än männen.

Om männen stannar hemma lika länge efter det att barnet är fött minskar den relativa skillnaden i frånvaro mellan könen vilket borde gynna kvinnors status på arbetsmarknaden.

Så länge kvinnor stannar hemma i en mycket högre utsträckning än männen så kommer detta mönster knappast att brytas.

M sa...

För det första är väl dessa val något som familjerna bör få välja själv. Men om jag tvingades välja ett av de två alternativen skulle jag välja hemmafru.

Men allra helst väljer jag "hemmaförälder". Möjlighet för föräldrar att ha en förälder hemma om man vill det. Ingen har väl sagt att det måste vara mamman? (Förutom då den första tiden om man vill amma utan pumpande).

Och angående kommentaren 14.51 - självklart är inte de kvinnor som inte kan amma sämre än andra kvinnor. Men för den skull ska ju inte de kvinnor som kan och vill amma fråntas möjligheten därtill...

RS sa...

Ord verkar inte kunna bevaka någon. Här är ord (sång) och bild:

I den första melodin ser vi en rätt porträttlik Lars Ohly. Byt ut några ord så har vi det aktuella förslaget:

http://www.youtube.com/watch?v=qq8Xxrc2r0o

Och som motvikt kan vi ta följande. Jag ska inte säga att det är särskilt likt varken Maud eller Fredrik eller någon annan, men budskapet kommer fram ändå:

http://www.youtube.com/watch?v=f-0XB2rmabc&feature=related

Du Emil som har barn kanske känner igen dig.

WTF sa...

Den här Joakim som spelar allan i kommentarerna är ju rätt och slätt galen. Han vill inte att staten ska ta några pengar alls från honom? Shit, alla får bygga sina egna vägar. Ha sina egna poliser. Eller den som har betalat skatt ska fritt få förfoga över hur de används? Han kanske är nån slags anarkist.

Freddie sa...

Vad är det nu för fel på ARBETSLINJEN? Vi kan inte ha kvinnor i utanförskap som tappar kontakten med arbetslivet genom att gå hemma och dra i mer än sju månader. Det är även med Ohlys förslag alltför generöst att låta en vuxen människa gå på BIDRAG och parasitera i över ett halvår. Det nya arbetarpartiet föreslår slopad föräldrapeng.

Mååd sa...

När det är ett bidrag som går till medelklassen som ska minskas (fast det egentligen är oförändrat) blir det ett jävla liv. När de behövandes (sjuka, arbetslösa) situation och ersättningar försämras i parti och minut av Alliansen är det däremot bra och ökar arbetsviljan. Vissa bidrag och visst folk är finare än andra.

Emil sa...

Ibland blir debatter kring inlägg lite svårberäkneliga. Detta är en sådan. Varken jag eller Lars Ohly har haft synpunkter på om man ska amma eller inte. Det jag har sagt är att jag vill ha en individualiserad föräldraförsäkring. Det tycker inte alla. Dock är det inte någon som reagerat mot KDs politik som var huvudlinjen i mitt inlägg. Jag vet inte om det ska tolkas för att ni är för sambeskattning och vårdnadsbidrag om 6000 per månad.

Anonym sa...

Bra, stå på dig, Emil. Du har rätt i allt du säger. Jag har förlorat otroligt mycket i arbetslivet löne och karriär på att vara ensam vara hemma med våra barn - nu efter skilsmässan är det tyvärr rena katastrofen för mig pengamässsigt. Har ni högerkvinnor tänkt på det? Vad händer om det blir skilsmässa? Risken är ju inte helt obefintlig. Eller är det bara alla andra som skiljer sig men det händer aldrig just er?

Anonym sa...

Ber om ursäkt för skrivfelen i det jag skrev nyss om skilsmässa. Är inte illitterat, bara jävligt trött efter fjorton timmars dubbelarbete.

Karin sa...

Varför är det bara ett perspektiv på kvinnor i debatten? Föräldrarförsäkringsfrågan tycker jag har ett tydligt mansperspektiv. Det pratas bara om kvinnor möjligheter att få vara hemma och amma. Ett viktigt steg i jämställdhetsarbetet är väl också att beakta männen rätt till föräldraledighet? Ska mannen nekas föräldraledighet för att mamman inte vill bröstpumpa/sluta amma? Ska man inte också beakta barnets perspektiv? Barnen ska har lika stor rätt till båda sina föräldrar under de första åren.

Måhända att bröstpumpning gör ont, men det gör ojämställdhet också.

Anonym sa...

Undrar bara hur du Joakim gör de första 20 åren. Kan du berätta lite om hur du löser den biten själv. Blanda inte in dina föräldrar för du vill självklart inte ta deras pengar. Så hur gör du från den minut du föds fram till 20 års ålder. Vilka val gör du, hur betalar du, för visst är det jobbigt med välfärd.

Anonym sa...

Hej Emil jag måste bara få fråga en vänstermänniska-

Vänstermänniskor vill inte ha privata företag för då kan man ju tjäna pengar vilket e fel men helt ok om man e politiker och tjänar pengar.
Dubbelmoralen vet inga gränser.
1. Hur skall jag som ensamföretagare kunna dela ev föräldrarledighet med min fru? stänger jag av tfn i 7mån så har jag ju inte en kund kvar sen?? hur f..n tänkte ni nu?. felet med Vänsterfolk är att dom tror att alla jobbar på Volvo,Ericsson eller offentliga sektorn.

2. Inga nya jobb kommer kunna skapas inom industrin för att Sverige är för dyrt att producera i.

3. Och alla politiker/anställda etc inom kommun, landsting, polis, invandrare(som inte jobbar), bidragstagare etc lever ju på skattepengar men visst alla samhällsfunktioner behövs (utom livslånga bidragstagare om det inte är sjukdomskäl förstås)...som vi som säljer tjänster och produkter betalar. Utan småföretag ingen välfärd.

kommentar?

mvh

kalle

Anonym sa...

men du mååd...visst håller vi med om 7 klöverns mantra "alla människors lika värde" fast det funkar ju inte i praktiken utan bara då man skall kritisera SD.

Anonym sa...

Alla dessa kommentarer av människor som hävdar att individuell föräldraförsäkring är en inskränkning på deras rätt att välja själva. Men den där fria viljan som ni så varmt argumenterar för finns ju inte. Det är inte pga människors fria vilja som så många mammor stannar hemma länge med barnen och så fruktansvärt få pappor tar ut halva föräldrapenningen. Det handlar ju om normer och attityder kring kön och den täta sociala sammankopplingen som finns i samhället mellan kvinnor - barn, och män - försörjning. Det är inte heller pga människors fria vilja som pappor som vill ta ut mer föräldraledighet missgynnas av sitt jobb och därför inte kan/vågar. Och det ligger väl knappast i kvinnors bästa intresse att fortsätta få ännu sämre ekonomisk ställning gentemot män genom att ta ut större delen av föräldraledigheten, som inte bara innebär minskad löneutveckling utan också påverkar kommande pension, och ökar ens ekonomiska beroende av sin partner.
Och det här med att inte ha råd att ha pappan hemma: om löneklyftorna mellan män och kvinnor och kvinno- och mansdominerade jobb jämnas ut så finns inte det problemet längre. Dessutom så har de flesta råd att ha båda föräldrarna hemma, problemet är många gånger en livsstil som kostar för mkt pengar.
Vad gäller amning så är faktiskt inte en tillbakagång till jobbet lika med att sluta amma. Det går att amma på morgonen och kvällen, utan att behöva pumpa. Barn som är över 5/6 månader äter ju ändå i allmänhet annan mat på dagarna. Annars är modersmjölksersättning ett utmärkt alternativ, som låter den icke ammande partnern ta mer ansvar för barnets matning och skapar ett mindre låst liv för den som ammar.
För egen del var jag hemma till mitt barn var knappt sju månader och sen var pappan hemma tills barnet började förskolan vid 17 månaders ålder. Och då har vi ändå delat föräldrapenningen exakt 50-50, och båda två har sparade dagar. (Och ingen av oss har nått taket för sjukpenninggrundande inkomst) Det går alltså att fixa och trixa och få ut en flexibilitet även om föräldrapenningen är delad.

/cin

Adam sa...

Hej Kalle. Låt mig som 'vänstermänniska' försöka svara på ditt inlägg.

Vänstermänniskor vill inte ha privata företag för då kan man ju tjäna pengar vilket e fel men helt ok om man e politiker och tjänar pengar.
Dubbelmoralen vet inga gränser.
Vad vänstern ogillar är att
A) Man ska ha all rätt att tjäna pengar på andras arbete, för det är också ett 'jobb'.
B) Man ska ha all rätt att göra vinst på allmännyttiga saker såsom bostäder, laga benbrott, hål i tanden, etcetera.
Alla ska få tjäna sitt levebröd, men ingen borde göra vinst på andras livsnödvändiga behov och våra skattepengar.
1. Hur skall jag som ensamföretagare kunna dela ev föräldrarledighet med min fru? stänger jag av tfn i 7mån så har jag ju inte en kund kvar sen?? hur f..n tänkte ni nu?. felet med Vänsterfolk är att dom tror att alla jobbar på Volvo,Ericsson eller offentliga sektorn.
För egenföretagare är det ofta svårt. Därför behöver ni sociala reformer! Läs vad Jesper skriver:
http://www.dagenskonflikt.se/jesper/smaforetagare-behover-sociala-reformer/

2. Inga nya jobb kommer kunna skapas inom industrin för att Sverige är för dyrt att producera i.
Sverige har gott om el, gott om skog, gott om åker. Vi har all möjlighet att fortsätta producera inom industrin. Tyvärr, måste jag säga, då jag är ekologist.

3. Och alla politiker/anställda etc inom kommun, landsting, polis, invandrare(som inte jobbar), bidragstagare etc lever ju på skattepengar men visst alla samhällsfunktioner behövs (utom livslånga bidragstagare om det inte är sjukdomskäl förstås)...som vi som säljer tjänster och produkter betalar. Utan småföretag ingen välfärd.
Nämen juste. Utan kapitalismen ingen välfärd. Utan högerpolitik ingen välfärd.
Självklart kan välfärden fungera även utan småföretag. De är viktiga i dagens system och tyvärr så får de inte riktigt vad de behöver. Egenföretagarna är i princip en arbetare fast utan den säkerhet som man åtnjuter som anställd. Det är det vi måste ändra på.

Anna-Lisa sa...

Hej! Vilken bra blogg du har! Kolla gärna in på min också: lararvardag.blogspot.com

Emil sa...

Hej,

det blev en väldig debatt kring detta. Jag har skrivit ett nytt inlägg där jag försöker reda ut frågan lite ytterligare. Utrymmet är ju lite begränsat här i kommentarsfältet. Så läs mitt inlägg istället...