tisdag 14 september 2010

Borgarna svarar inte på varför dödligt sjuka utförsäkras

Vidrigt. Man saknar ord. När de borgerliga partiledarna försöker slingra sig kring sjukförsäkringen i TV4s för övrigt usla utfrågning. De skyller allt på att det var dåligt innan. Kan de inte stå för vad de själva har gjort.

De hävdar att de vill fixa problemen. Men det är ju inte sant. I deras eget valmanifest slår de ju fast att de inte tänker ändra någonting.

Jag har skrivit, och kommer att fortsätta att skriva, om Maria som är obotligt sjuk i cancer. Alliansen tvingar henne att leva sin sista tid i fattigdom. Detta är den brutala verkligheten för de som utförsäkras idag. De får inga skattesänkningar, inga Rut-avdrag eller sänkt fastighetsskatt. Det är de som får ta smällen när välfärden monteras ner.


SVD, Intressant?, Aftonbladet, Expressen, AB2, AB3, Expressen, GP

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig om debatten.. om utfrågarna det vill säga, det är riktigt usla.. men Alliansen är faktiskt (faktiskt) riktigt bra ikväll i detta formatet.

Men tyvärr, som svar på din andra punkt, håller inte alls med dig om de som "nedmonteras av välfärden". Och det säger jag från egen erfarenhet.

Emil sa...

Vad är det du inte håller med om? Att de som har det fattigast får betala priset för skattesänkningar för de rikaste?

Anonym sa...

Nej, det håller jag inte med om resonemanget.. tycker att begreppen är helt fel, alla lönetagare har fått skattesänkningar, "rika" som "fattiga".. det är det det första.

Men som svar på ditt inlägg, så tyckte jag att du tog allt till sin spets. Jag har tyvärr erfarenhet av din berättelse och jag känner inte riktigt igen mig i din beskrivelse.

Emil sa...

Men det är otroligt många som upplever det just på detta sättet. 8 av 10 kommuner har fått fler socialbidragstagare på grund av ändringarna i Sjukförsäkringen.

De som hade det sämst tidigare har fått det ännu sämre med den borgerliga regeringen. Värst drabbade är ensamstående mammor. Idag lever 25% av dessa i fattigdom.