torsdag 17 juni 2010

Terrorhot mot Linköpings resecentrum!

Linköpings kommun vill tillåta kameraövervakning vid resecentrum. Alla tider som resecentrum ska väntsalen övervakas med kamera. Detta ska bland annat enligt ansökan om övervakning förhindra terrorism! Jo det är sant. Det är ett av de skäl som man angett för att få tillstånd för att kameraövervaka. Man kan förvisso inte på något sätt påvisa att något specifikt hot om terrorism mot Linköpings resecentrum men man vill ändå kameraövervaka för att förebygga detta.
Jag förhåller mig lite skeptisk. Om det nu mot förmodan skulle finnas någon förvirrad terrorist som skulle vilja utföra planerad terrorism mot Linköpings resecentrum så skulle nog knappast en övervakningskamera förhindra detta.
De som kommer övervakas är istället vi vanliga resenärer som passerar där. Det kanske inte är så farligt kan man ju hävda. Har man bara rent mjöl i påsen så har man väl inte någonting att dölja. Men frågan är vad som händer i förlängningen. Om vi i allt högre utsträckning accepterar en allt mer omfattande övervakning på allt fler platser så kommer det inte längre finnas några platser där man är privat och inte övervakad. Är detta ett samhälle som vi vill ha. För vad händer om vi får någon som kommer till makten som vill använda all denna information som nu sparas om oss? Vad händer när någon på riktigt vill övervaka varje steg vi tar?
Det övervakningssamhälle som nu tar form skulle ju ha varit Östtyska Stasis våta dröm. Övervakningen kan ju bli väldigt omfattande och effektiv. För det är ju inte bara kameror som övervakar oss. Vi har ju FRA och andra som gärna bidrar med information.
Så frågan vi måste ställa oss är om vi vill ha det som i Sovjet eller Östtyskland? Det vill inte jag. Så jag röstade emot kameraövervakning vid Linköpings resecentrum.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Emil, du driver inte nu?;). Herregud den där bisarra övervakningshysterin måste få ett slut. Linköpings resecentrum där jag förövrigt befinner mig var och varannan dag är väl hur harmlöst som helst och visst kan det mycket väl vara så att idioter gör olyckliga saker men terrorister!? Det här blir ju mer bissart än George W Bush påhittade krig mot terrorismen. Vem har föreslagit det här egentligen? Någonting är fel och rejält dessutom!

Anonym sa...

Förövrigt är det väl sällan brott begås på resecentrum vad jag vet i all fall. Det här torde inte ens behövas diskuteras, så imbecillt är det.

Emil sa...

jag skojar inte. De hävdade verkligen hot om terrorism som skäl för övervakning. Fast det händer en del brott på resecentrum men det handlar mest om polisen som tar hand om missbrukare som hänger där ibland.

Anonym sa...

Ah mjo, det skulle jag kunna tänka mig. Fast missbrukare kan väl inte ses som terrorister eller borde inte göra det i alla fall. Är det borgarna i kommunen som föreslagit det här eller? Utgick nästan från det. Hur som helst, total galet!

Marcus , Likvid Vänster sa...

Så sjukt och så världsfrånvänt, TERRORISM !?!?

Är de oroliga för att människors hälsa skulle skadas av terrorister vore det kanske vettigare att fokusera på luftföroreningar och flygbuller samt annat som hotar människors hälsa på riktigt.

Jonas Wikström sa...

Storstads-wannabes?