torsdag 12 augusti 2010

Fler arbetslösa och bidragstagare med alliansen

I valrörelsens förenklade språk har den så kallade Alliansen presenterat sin gemensamma kampanj. Det som är tydligt är att de inte är så tydliga. Det enda de verkar lova är att de ska fortsätta ungefär som nu. Det är svårt att tolka det på något annat sätt. Den borgerliga politikens innehåll är faktiskt förvånansvärt tunn. Än så länge. De kanske konkretiserar sig med tiden.

En del av deras retorik är dock lite underlig. Eller så speglar det kanske deras bild av verkligheten. De ställer ofta upp motsättningen mellan arbete och bidrag. De säger att det är en motsättning mellan dessa två och att den rödgröna oppositionen på något sätt skulle stå för en bidragslinje och de själva för en arbetslinje. Att backa bandet i deras affischretorik skulle vara, antar jag, att öka bidragsberoendet och minska arbetslösheten. Men det är ju faktiskt inte sant.

Arbetslösheten är idag större än när borgarna kom till makten. Det är dessutom betydligt fler som är beroende av socialbidrag än vad det var för fyra år sedan. Utifrån dagens situation skulle jag gärna backa bandet. Jag ser gärna fler i arbete och färre som är beroende av socialbidrag.

Att den borgerliga alliansen sedan räknar in A-kassa och sjukpenning i bidragen är ju faktiskt helt galet. Det är ju försäkringar som vi själva betalar in till. Om mitt hus brinner ner och försäkringsbolaget betalar ut min ersättning för det är det ju knappast ett bidrag som jag får för att jag är snäll. Det är ju precis samma som gäller för socialförsäkringarna.

Dock blir det tydligt hur den borgerliga politiken syftar till att skapa motsättningar mellan människor. De är kallt beräknande och räknar röster. Att värva den välbeställda medelklassen räcker väldigt långt. Om man sedan kryddar den med lite varierande retorik från de olika partierna som tilltalar olika grupper (folkpartiet de främlingsfientliga, moderaterna de rika, KD de konservativa och centern vet jag inte) utöver detta så tror man sig kanske kunna vinna valet.

Se också: Aftonbladet, AB2, Peter Andersson, In your face, SVD, Dn, DN2, Joakim Hörsing, Röda Berget, Intressant?

Inga kommentarer: