tisdag 31 augusti 2010

En rödgrön regeringsplattform för rättvisa och välfärd

Idag presenteras den rödgröna regeringsplattformen. Jag åker till Norrköping för att presentera det. Jag har fått förmånen att följa arbetet med denna och ser att det är en mycket bra blandning av satsningar i denna plattform.

Utan att avslöja för mycket så kommer man se att det finns två mycket tydliga alternativ i valrörelsen. Det ena satsar på fortsatta skattesänkningar i första hand. Det andra satsar på rättvisa och välfärd. Jag har lagt de två valmanifesten bredvid varandra och jämfört. Där alliansen pratar utan att komma med konkreta vallöften så är det rödgröna manifestet mycket tydligt. Det är mindre prat om mera politik. Dessutom är det en politik som minskar orättvisorna, förbättrar kraftigt för barnfamiljerna och de äldre.

Jag har många gånger ställt mig lite frågande till samarbetet och om vänsterpartiet ska få något bra genomslag. Det tycker jag att vi har fått. Vi får en regeringsplattform som ger tydliga avstamp från alla tre partier men som också är ett starkt gemensamt budskap. Välfärd går före skattesänkningar.

Valplattformen presenteras klockan 13.00 av partiledarna och 13.30 kommer den att presenteras runt om i landet. Jag återkommer med mer bloggande då…

SVD, Röda Berget, DN, Kulturbloggen, Högberg, HBT-sossen, Expressen, Expressen2, Intressant?

1 kommentar:

Mavera sa...

Ja, håller tummarna!
Rättvisa och välfärd vill vi ha!