tisdag 16 mars 2010

Hägglund i alliansens skugga

Det är ord och inga visor när Resumé intervjuat lite branschfolk om de borgerliga partiernas lansering av sin nya hemsida och logotyp. Alliansen ska de kala sig för nu och det är ju inte så revolutionerande. Det finns väl knappast någon som kallat deras koalition för Allians för Sverige som de döpte sig till från början.

Men åter till Resumé. Olika personer uttalar sig och man kan läsa bland annat:

– Om det tydliga släktskapet med Animal Planets logotyp är medvetet, är det stor humor. Som logotyp betraktad, upplever jag den instängd, klumpig och omodern.

– Skydd för fulheten, kan säga om man vill formulera sig drastiskt. Är det så att alliansen förlorar valet så har man ett skäl till det, jo därför det här är så omöjligt gjort. Det är vemodigt, jag hade gärna sett något tydligt kraftigt och enande. Hela Sveriges framtid är förstörd. Om Alliansen inte kan lyckas med en sådan enkel grej som att göra en enkel logotyp, hur ska man då kunna klara av de andra frågorna. Alliansen kommer förlora valet på den här logotypen.

– Jag har sett mycket skit men det här tar priset. Alla byråer gör klavertramp, jag vet inte hur resonemanget har gått, fult duktigt och tråkigt, jag utgår att det tar bra betalt för det här och det gör inte saken bättre.

Det är ju rätt underhållande kritik. Jag tror förvisso inte att de borgerliga partierna kommer att förlora valet på grund av ett ful och märklig logotyp. Det är deras politik som kommer sänka dem.

Jag själv delar väl uppfattningen att det är en ganska dålig logo som de valt att använda sig av. Man kan inte se helheten och det framgår inte särskilt tydligt vad det faktiskt står. Man fastar i de olika beståndsdelarna.

I samband med lanseringen av logotypen lanserar man också sin nya gemensamma hemsida. Den är ju faktiskt bättre än logotypen. Det som jag dock fastnar på är ett foto på de fyra partiledarna tillsammans. Det som känns konstigt med bilden är Göran Hägglund.

Hägglund står verkligen i skuggan av Reinfeldt som dominerar hela bilden. Det ser dessutom ut som att den förstnämnde gör allt han kan för att hänga sig in i bilden för att få vara med de andra. Det är kanske jag som tolkar in för mycket i bilden men det blir konstiga signaler som bilden ger. Hade jag varit ansvarig för dessa frågor hos KD hade jag aldrig släppt igenom den bilden.

Nog borde man väl kunna prestera bättre än så. Om man inte ens klarar av att komponera en gemensam bild som signalerar att alla ska med så kanske det också blir så att de fjärde snart har gjort sitt i riksdagen. Men inte heller det beror nog på hur man komponerar en bild eller framställer en logga. Det är politiken som det hänger på.

Resume, Mer vänster i Uppsala, SVD, Ett hjärta rött, AB, Peter Andersson, AB

Inga kommentarer: