måndag 9 mars 2009

Har du varit inblandad i folkmord?

Om några veckor ska jag resa till USA på uppdrag med styrelsen i Sveriges kommuner och landsting. Det ska bli väldigt spännande.

Det är dock väldigt underhållande att förbereda sig för resan. Bland annat måste man ju fylla i lite ansökningar om att få komma in i det stora landet i väst. Så jag har nu suttit och svart på fror om jag var inblandad i Nazitysklands förföljelser 1933-1945, om jag varit inblandad i folkmord, spionage, sabotage eller terroristaktiviteter eller om jag någonsin blivit anhällen eller dömd för brott med "inslag av moralisk skändlighet". Det sista vet jag inte riktigt vad det kan vara, men jag har svarat nej.

Man har ju bara en stilla undran om någon människa någonsin sedan detta infördes svarat ja på någon av frågorna (möjligen någon gammal tysk som kanske inte kommer undan). Det skulle ju vara kul att testa men risken är ju att jag aldrig får komma in i landet. De verkar ju inte vara upplagda för skämt...

Inga kommentarer: