torsdag 11 februari 2010

Reinfeldt talar klarspråk om arbetslösheten

Vänstern har länge hävdat att högers syn på människor är att de är lata och måste piskas hårt för att ta sig i kragen och skaffa jobb. Annars driver de ju bara runt och lever på bidrag och lever på de som arbetar hårt och betalar skatt. Borgarna har ju nekat till denna beskrivning. Dock har nog Reinfeldts tunga slunkit lite när han i dagens Sydsvenska dagbladet sagt:

"- Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. Också i lågkonjunktur byter folk jobb.
- En viktig orsak till att många ungdomar inte får jobb är att de
inte söker jobb."


Ja vad ska man säga. Reinfeldt skåpar ut runt tio procent av befolkningen som lata jävlar som inte vill arbeta. Tyvärr kommer det väl inte att hända, han har väl sitt på det torra, men man skulle vilja skicka ut moderatledaren på arbetsmarknaden i några månader utan att få napp på ett enda av de jobb som han söker.
Själv har jag haft turen att klara mig undan längre tider av arbetslöshet. Men för några år sedan gick jag i fyra månader utan arbete och sökte en massa jobb utan att ens få komma på en enda intervju. Jag hade knappast blivit erbjuden fler jobb om jag hade piskats hårdare. Dock hade jag antagligen blivit än mer knäckt och deprimerad än vad jag redan blev.

Andra som skrivit: S-buzz,, Alliansfritt Sverige, Kaj Raving och lindahl.

Inga kommentarer: