Mcdonalds använder sina brickunderlägg som maten serveras på som propaganda för Moderaterna. Det är det moderata landstingsrådet Filippa Reinfeldt som har fått skriva ett personligt brev om arbetet för mat för allergiker. Det politiska innehållet är ju tunt i brevet men det är ju å andra sidan det mesta som kommer från Filippa Reinfeldt. Inte för att hon saknar kunskap utan snarare som en strategi. Hon tar ju inte politiska konflikter utan försöker mest framstå som snäll och god. Det andra får ju andra sköta.
Det som dock är intressant är fenomenet. Ett stort internationellt företag upplåter reklamutrymme åt ett borgerligt parti några månader innan valet. Ett parti som under mandatperioden skänkt en massa slantar till MCdonalds genom sänkta arbetsgivaravgifter för unga (en reform som inte skapat några nya jobb men däremot kostat en väldigt massa pengar och gett företag som Mcdonalds klirr i kassan).
Är detta ett sätt för MCdonalds att säga tack för senast och hoppas på fler gåvor från moderaterna i framtiden?
SVT, Intressant?
Klimatets nollpunkt
3 dagar sedan
2 kommentarer:
Vet inte om man skall skratta eller gråta.
Det verkar lustigt att valmyndigheten tycker det är ok att ett vinstdrivande företag som bedriver politisk kampanj och politiskt lobbyarbete för sin egen sak använder sina egna lokaler som röstlokaler !
Det står så i länken på SVT "En dryg månad senare ska snabbmatskedjan fungera som lokal för förtidsröstning, för att locka unga och ovana väljare." , kanske kan det också bli tal om att använda lokalerna hos högerns tankesmedja timbro ?
jo det är märkligt. För i Linköping har ju moderaterna sagt nej till att använda gymnasieskolorna som lokaler för förtida röstning. Oklart varför men man kan ju misstänka att de vet att ett högt valdeltagande hos de unga missgynnar dem själva och därför vill de hålla nere valdeltagandet i dessa grupper. Lite som republikanerna gör i USA (även om de är lite mer utstuderade)
Skicka en kommentar