onsdag 5 augusti 2009

Om Samuelsson hade varit en man?

Visst är det helt fel det som Marianne Samuelsson har gjort på Gotland. Det är det första man kanske ska klargöra. Alla ska vara lika inför lagen och som vänsterpartist är man ju av åsikten att de som har det bäst ställt som är vana med gräddfiler ska vara mest lika inför lagen...

Nu har jag ledigt och anstränger mig å det bästa för att inte hänga med i alla turer kring såväl denna som andra nyheter, men det lilla jag har uppfattat får mig ända att vilja ställa en fråga och göra en liten fundering.

Frågan skulle egentligen vara den ganska enkla: hade det hänt samma sak om Samuelsson inte varit kvinna utan man, dessutom en miljöpartistisk sådan. Tänk om det vara en borgerlig manlig trotjänare, tex Anders Björk, som hade yttrat något liknande. Hade det blivit samma tryck eller samma krav. Tror inte det. Det kan ju bero dels att ingen förväntar sig något annat av en borgare och att man kan ställa högre krav på en miljöpartist kring dessa frågor. Men i grunden tror jag ändå att kön spelar roll. Det kanske någon redan har påpekat i debatten, men jag har inte sett det.

Funderingen som jag har är om det Marianne Samuelsson egentligen har gjort någonting konstigt utöver sina klantiga yttranden som fastnade i någons mobil? I den värld av kommunpolitiker som jag rör mig i så är det ju uttalat från de flesta partier, utom mitt eget och miljöpartiet, att man vill luckra upp strandskyddet så att man ska få möjlighet att bygga attraktiva bostäder för att öka intresset för näringslivet.

undersommaren har jag vistats en del i min gamla hemkommun Västervik som styrs av moderaterna (en man i toppen) och som dessutom har en landshövdning som är moderat (man så klart). Här har man exploaterat enormt mycket mark som ligger inom strandskyddsgränsen för att öka attraktiviteten för kommunen och det har definitivt inte varit några billiga bostader åt vem som helst man har byggt där.

Så vad som utifrån min föga upplysta horrisont har hänt är att en landshövdning råkade yttra sig klantigt och att det fastnade på en inspelning men i sak är det samma sak som sker över hela landet helt öppet. Men då kanske det är män som sitter i bastun eller var de nu sitter och bestämmer detta utan att telefonerna är på...

Inga kommentarer: